Πόσο «έτοιμες» είναι οι συνθήκες για τα οχήματα υδρογόνου;
Σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ, τα οχήματα υδρογόνου είναι έτοιμα για ευρεία υιοθέτηση
Μια πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαπίστωσε ότι η τεχνολογία των οχημάτων υδρογόνου έχει πλέον ωριμάσει αρκετά ώστε να προσφέρει σημαντικά λειτουργικά οφέλη. Η έρευνα, η οποία εξέτασε έργα που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Clean Hydrogen Partnership” από το 2005 έως το 2023, διαπίστωσε ότι:
- Περισσότερα από 1300 οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου (FCEVs) και 400 λεωφορεία κυψελών καυσίμου υδρογόνου (FCEBs) κυκλοφορούν πλέον στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Αυτά τα οχήματα έχουν αποδείξει την ικανότητά τους να λειτουργούν ως βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις στα συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
- Έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου.
Τα ευρήματα της έρευνας έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον φορέων που διαχειρίζονται στόλους οχημάτων, ιδιαίτερα για οχήματα που διανύουν μεγάλες αποστάσεις.
Αξιοσημείωτα παραδείγματα περιλαμβάνουν:
- Την παραγγελία 22 λεωφορείων υδρογόνου Solaris Urbino 12 από την Île-de-France Mobilités, τον οργανισμό δημόσιων συγκοινωνιών της Περιφέρειας του Παρισιού.
- Την παραγγελία 9 λεωφορείων υδρογόνου Solaris Urbino 12 και 11 αρθρωτών λεωφορείων Solaris Urbino 18 hydrogen από την Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), τον συγκοινωνιακό φορέα της Κολωνίας.
Αυτές οι παραγγελίες θα αυξήσουν τον στόλο υδρογονοκίνητων λεωφορείων της RVK σε 84 έως τα μέσα του 2025.
- Hype, μεγάλη εταιρεία ταξί στο Παρίσι:
- Θα εντάξει 1.500 ταξί υδρογόνου στο στόλο της έως το τέλος του 2024.
- Τα οχήματα θα παραμείνουν σε χρήση και μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024, συμβάλλοντας στην “πράσινη” κληρονομιά της πόλης.
- Η Hype υιοθέτησε την κινητικότητα υδρογόνου το 2015, με οχήματα Toyota Mirai πρώτης γενιάς.
- HYSETCO, γαλλική start-up:
- Διανέμει πάνω από 23 τόνους υδρογόνου μηνιαίως στους πελάτες της.
- Διαχειρίζεται στόλο 550+ οχημάτων υδρογόνου στο Παρίσι.
- Προσφέρει προς ενοικίαση Toyota Mirai 2, Peugeot e-Expert και Renault Master (Hyvia).
- Πέρυσι διένειμε 200+ τόνους υδρογόνου, καλύπτοντας 20 εκατομμύρια χιλιόμετρα με 80.000 ανεφοδιασμούς.
- Ένα FCEV (όπως το Mirai) “γεμίζει” 5-6 κιλά υδρογόνου, προσφέροντας αυτονομία 600 χιλιομέτρων.
Παρά την πρόοδο, η κινητικότητα υδρογόνου αντιμετωπίζει προκλήσεις:
- Ανταγωνισμός από BEVs: Τα BEVs προσφέρουν προς το παρόν χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.
- Υψηλό κόστος υδρογόνου: Η τιμή του υδρογόνου παραμένει υψηλή.
Ωστόσο, η κλιμάκωση της χρήσης και η δημιουργία υποδομής πράσινου υδρογόνου μπορούν να αμβλύνουν ή και να ξεπεράσουν τα εμπόδια:
- Η ΕΕ επενδύει στην ανάπτυξη υποδομών υδρογόνου.
Η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη στην υιοθέτηση της κινητικότητας υδρογόνου, έχοντας προς το παρόν μόνο έναν σταθμό ανεφοδιασμού. Ωστόσο, η Ελλάδα διαθέτει ένα σημαντικό πλεονέκτημα:
- Η CYRUS, ελληνική start-up:
- Έχει αναπτύξει πρωτοποριακό θερμικό συμπιεστή υδρογόνου.
- Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη υποδομής υδρογόνου.
- Η CYRUS έχει προσελκύσει ξένους επενδυτές.
- Η ανάπτυξη της CYRUS μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας και να ωφελήσει την ελληνική οικονομία.
Η τεχνολογία της CYRUS έχει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα:
- Υψηλές πιέσεις (άνω των 200 bar) για τη συμπίεση του υδρογόνου.
- Χαμηλή κατανάλωση ενέργειας.
- Μηδενικός θόρυβος.
Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση προτείνει: Πόσο «έτοιμες» είναι οι συνθήκες για τα οχήματα υδρογόνου;
- Μακροπρόθεσμους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς (επιδοτήσεις, φορολογικά κίνητρα) για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των FCEVs και FCEBs.
- Ενίσχυση της ευρωπαϊκής αλυσίδας εφοδιασμού για την υποστήριξη της κινητικότητας υδρογόνου.
Με την υιοθέτηση αυτών των προτάσεων, η ΕΕ μπορεί να διατηρήσει την ηγετική της θέση στη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα.
Το υδρογόνο μπορεί να βοηθήσει στην απαλλαγή του συστήματος μεταφορών της ΕΕ από τις εκπομπές άνθρακα, ιδιαίτερα σε τομείς που είναι δύσκολο να απελευθερωθούν από τον άνθρακα, όπως αυτός των βαρέων οχημάτων.
Η Ελλάδα, με την τεχνογνωσία της CYRUS, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της κινητικότητας υδρογόνου και στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ.