Top News Επικαιρότητα Υγεία

Μύρτιλα: Οφέλη που τα καθιστούν θησαυρό στο πιάτο μας

myrtila-diatrofi-ygeia

Τα μύρτιλα ή αλλιώς Blueberries είναι ένα φρούτο – δώρο που μας προσφέρει απλόχερα η φύση. Το μύρτιλο έχει εξαιρετικά ευεργετικές ιδιότητες και οφέλη προς τον ανθρώπινο οργανισμό. Λόγω της χαμηλής περιεκτικότητας του σε θερμίδες, χρησιμοποιείται σε πολλές συνταγές.

Τα οφέλη που λαμβάνουμε από τα μύρτιλα είναι απίστευτα πολλά. Πάμε όμως να γνωρίσουμε καλύτερα, αυτόν τον μπλε θησαυρό της φύσης. Το παρακάτω άρθρο – αφιέρωμα στο μύρτιλο και τις ιδιότητες του, θα σας εκπλήξει!

Τι είναι το μύρτιλο;

Η ιστορία του Μύρτιλου (Blueberry( ξεκινά από πολύ παλιά ίσως και εκατοντάδες χρόνια πίσω. Για πολλά χρόνια το φυτό αυτό φαίνεται πως ήταν τόσο σημαντικό ώστε οι αρχαίοι το θεωρούσαν ιερό και το είχαν συνδέσει με θεούς όπως, την θεά Αφροδίτη. Οι άνθρωποι το χρησιμοποιούσαν με διάφορους τρόπους, κυρίως για την παρασκευή αρωματικού λαδιού αλλά και κρασιού, γνωστό και ως “μυρίτινον οίνος”.

Κατανάλωναν τον μπλε χρυσό χωρίς να γνωρίζουν την θρεπτική του αξία και το “δώρο” 
που έκαναν στον οργανισμό τους.


Το μύρτιλο ανήκει στην οικογένεια των Ερεικοειδών και είναι ένας οπωροφόρος θάμνος. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές ποικιλίες. Για αυτό είναι σημαντική η γνώση όλων των παραγόντων που συμβάλλουν στην επιτυχία της καλλιέργειάς του, όπως η περιοχή, το κλίμα, ο τρόπος διάθεσης και παραγωγής και πολλοί άλλοι. Μερικές από τις ποικιλίες του φρούτου είναι μεταξύ άλλων Legacy, Patriot, Blueray, Brigitta, Duke κ.α.

Πως να το φάμε!

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να γευτεί κανείς τα μύρτιλα και να απολαύσει τα οφέλη τους. Απευθείας, από τον καρπό ή κατεψυγμένο.
Ταιριάζει απόλυτα σε γλυκές και διόλου αμαρτωλές συνταγές αφού προτείνεται σε light και υγιεινές εκδοχές γλυκών και σνακ. Χρησιμοποιείται είτε ως βασικό υλικό για smoothies ή κέικ είτε ως topping ή συνοδευτικό, για βάφλες, γιαούρτι και τηγανίτες. Είναι επίσης μία φανταστική επιλογή για πρωινό με βρώμη.

Οι λάτρεις της υγιεινής διατροφής το προτιμούν, εξαιτίας των λίγων θερμίδων που περιέχει. Οι μαμάδες λένε “ναι” στα μύρτιλα αφού έχουν ποικίλους τρόπους για να τα προσφέρουν στα παιδάκια τους, να δυναμώσουν τον οργανισμό, το ανοσοποιητικό τους σύστημα και να λάβουν όλα τα οφέλη του.

Διατηρείται λίγες μέρες εκτός ψυγείου, λίγο περισσότερο στη συντήρηση και για πολλούς μήνες στην κατάψυξη.

 Έτσι δεν χρειάζεται να αγχωνόμαστε για το αν θα το βρούμε όταν είναι εκτός εποχής και 
μπορούμε να το απολαύσουμε όλες τις ημέρες του χρόνου!

Ιδιότητες και οφέλη του Μύρτιλου.

Ένα από τα πολλά οφέλη που έχουν τα μύρτιλα, είναι πως γίνεται σύμμαχός μας ενάντια στον χρόνο και στις φθορές που αυτός μας δημιουργεί. Παράλληλα, οι ιδιότητες που έχει το μύρτιλο το κάνουν να λειτουργεί και ως ασπίδα για την υγεία μας. Περιέχουν μια φυτική ένωση που ονομάζεται ανθοκυανίνη. Η ανθοκυανίνη ευθύνεται για το μπλε τους χρώμα αλλά και για τα πολλά από τα οφέλη τους για την υγεία μας.

Οι εξαιρετικές ιδιότητες που έχει το μύρτιλο: Αντιοξειδωτική δράση – Αντιγήρανση

Το κολλαγόνο είναι το σύστημα υποστήριξης του δέρματος. Βασίζεται στη βιταμίνη C ως βασικό θρεπτικό συστατικό και βοηθά στην φθορά του δέρματος που προκαλείται από τον ήλιο, τη ρύπανση και τον καπνό. Η βιταμίνη C μπορεί επίσης να βελτιώσει την διατήρηση του κολλαγόνου, να εξομαλύνει τις ρυτίδες και να βελτιώσει τη συνολική υφή του δέρματος!
Εντάσσοντας τα μύρτιλα στην καθημερινή μας διατροφή τα οφέλη για το δέρμα μας είναι εξαιρετικά.

Λάμπει χάρη στην πλούσια αντιοξειδωτική τους δράση!
Πρόληψη κατά του καρκίνου

Το μύρτιλο έχει επίσης αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Βιταμίνη C, βιταμίνη Α και τα διάφορα θρεπτικά συστατικά στα μύρτιλα μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των κυττάρων από τις βλάβες από τις ελεύθερες ρίζες που συνδέονται με την ασθένεια.

Έρευνες δείχνουν ότι τα αντιοξειδωτικά μπορεί να αναστείλουν την ανάπτυξη του όγκου. Να μειώσουν τη φλεγμονή στο σώμα και να βοηθήσουν στην αποτροπή ή επιβράδυνση του καρκίνου του οισοφάγου, του πνεύμονα, του στόματος, του φάρυγγα, του ενδομητρίου, του παγκρέατος, του προστάτη και του παχέος εντέρου. Περιέχουν επίσης φυλλικό οξύ, το οποίο ευθύνεται για σύνθεση και την επισκευή του DNA. Έτσι μπορεί να αποτραπεί ο σχηματισμός καρκινικών κυττάρων εξαιτίας των μεταλλάξεων στο DNA.

Δράση κατά του διαβήτη

Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα με διαβήτη τύπου 1 που καταναλώνουν δίαιτες πλούσιες σε φυτικές ίνες έχουν χαμηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Άτομα με διαβήτη τύπου 2 που καταναλώνουν το ίδιο μπορεί να έχουν βελτιωμένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, λιπιδίων και ινσουλίνης. Σύμφωνα με κάποιες μελέτες η κατανάλωση τριών μερίδων την εβδομάδα μύρτιλων, σταφυλιών, σταφίδων, μήλων ή αχλαδιών μείωσε τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2 κατά 7%.

Τα Μύρτιλα συμβάλλουν στη μείωση των φλεγμονών του εντέρου

Σημάντικά είναι τα οφέλη και για όσους ταλαιπωρούνται με φλεγμονές του εντέρου. Η κατανάλωση του μύρτιλου καθημερινά μπορεί να μειώσει αυτές τις φλεγμονές. Ταυτόχρονα δρα προληπτικά στο ουροποιητικό σύστημα και τις λοιμώξεις που μπορεί να προκύψουν. Τα μύρτιλα βοηθούν στα προβλήματα της δυσκοιλιότητας και βάζουν τις βάσεις ένα υγιές πεπτικό σύστημα λόγω της περιεκτικότητάς τους σε φυτικές ίνες.


Προστασία και καλή υγεία της καρδιάς

Τα μύρτιλα έχουν οφέλη που μπορούν να βοηθήσουν στην υγεία της καρδιάς και να προλάβουν πολλές παθήσεις της. Η περιεκτικότητα τους σε φυτικές ίνες, κάλιο, φυλλικό οξύ, βιταμίνη C, βιταμίνη Β6 κ.α. δρα υποστηρικτικά στην υγεία της καρδιάς. Η έλλειψη χοληστερόλης, είναι επίσης ευεργετική για την καρδιά μας. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στη μείωση της συνολικής ποσότητας χοληστερόλης στο αίμα και στη μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων. Η βιταμίνη Β6 και το φυλλικό οξύ εμποδίζουν τη συσσώρευση της ομοκυστεΐνης.


Σύμφωνα με μια μελέτη από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ και το Πανεπιστήμιο της East Anglia, στο Ηνωμένο Βασίλειο, η τακτική κατανάλωση ανθοκυανινών μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής. Το ποσοστό φτάνει το 32% σε νεαρές και μεσήλικες γυναίκες. .

Διαπιστώθηκε ότι οι γυναίκες που κατανάλωναν τουλάχιστον τρεις μερίδες μύρτιλα την εβδομάδα,  
έδειξαν καλύτερα αποτελέσματα!
Βελτίωση ψυχικής υγείας και μνήμης

Ένα από τα καλύτερα οφέλη που έχουν τα μύρτιλα είναι πως μας κάνουν κυριολεκτικά χαρούμενους! Δρουν θετικά στην ψυχική μας υγεία και νικούν την κατάθληψη.

Μελέτες με βάση τον πληθυσμό έχουν δείξει ότι η κατανάλωση μύρτιλων συνδέεται με βραδύτερη γνωστική έκπτωση σε γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας. Μελέτες έχουν επίσης βρει ότι εκτός από τη μείωση του κινδύνου γνωστικής βλάβης, τα μύρτιλα μπορούν επίσης να βελτιώσουν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη ενός ατόμου και τον κινητικό συντονισμό.

Απώλεια βάρους

Οφέλη που επίσης εχουν τα μύρτιλα είναι διαιτητικές ίνες που πειέχουν. Αναγνωρίζονται ως σημαντικός παράγοντας για την απώλεια αλλά και τη διαχείριση του βάρους. Λειτουργούν ως «διογκωτικός παράγοντας» στο πεπτικό σύστημα. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες αυξάνουν τον κορεσμό ή την αίσθηση του κορεσμού και μειώνουν την όρεξη. Το να αισθάνεται κανείς χορτάτος για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μπορεί να μειώσει τη συνολική πρόσληψη θερμίδων ανά ημέρα.

Ελέγχει την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη

Τα blueberries, όπως πολλοί προτιμούν να τα λένε, κρατάνε την αρτηριακή πίεση και την χοληστερόλη σε χαμηλά επίπεδα. Η μηδενική περιεκτικότητά τους σε νατρίο είναι το κλειδί για τη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης σε υγιές επίπεδο. Περιέχουν κάλιο, ασβέστιο και μαγνήσιο.

Μειώνει τους μυΪκούς πόνους μετά την άσκηση


Οφέλη από τα μύρτιλα έχουν και οι λάτρεις της καλής φυσικής κατάστασης. Πριν ή μετά την σωματική άσκηση μπορούν να βοηθήσουν στην μείωση του μυϊκού πόνου. Ιδιαίτερα όταν αυτή είναι έντονη και καταπονεί πολύ το σώμα.

Υγεία των οστών

Η κατανάλωση μύρτιλων συμβάλλει στην διατήρηση της δύναμης των οστών. Περιέχουν σίδηρο, φώσφορο, ασβέστιο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, ψευδάργυρο και βιταμίνη Κ. Καθένα από αυτά είναι συστατικό των οστών. Η επαρκής πρόσληψη αυτών των μετάλλων και βιταμινών συμβάλλει στην οικοδόμηση και τη διατήρηση της δομής και της αντοχής των οστών. Ο σίδηρος και ο ψευδάργυρος βοηθούν εξαιρετικά σημαντικά στη διατήρηση της αντοχής και της ελαστικότητας των οστών και των αρθρώσεων

Θερμίδες και διατροφική αξία (θρεπτικά συστατικά)

Ένα φλιτζάνι βατόμουρα είναι πλούσια πηγή υγείας και ευεξίας. Παρέχει το 24% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης βιταμίνης C.

Πίνακας με τα οφέλη που έχουν τα μύρτιλα.

Ένα φλιτζάνι φρέσκα μύρτιλα περιέχει :
⦁ 84 θερμίδες
⦁ 0 g χοληστερόλης
⦁ 1,1 g πρωτεΐνης
⦁ 0,49 γρ λίπους
⦁ 21,45 γρ υδατάνθρακες
⦁ 3,6 γρ διαιτητικών ινών
⦁ 14,74 γρ ολικών σακχάρων
Η ίδια μερίδα ενός φλιτζανιού παρέχει:
⦁ 24% της ημερήσιας βιταμίνης C
⦁ 5%της ημερήσιας βιταμίνης Β6
⦁ 36%της ημερήσιας βιταμίνης Κ
Τα βακκίνια παρέχουν επίσης:
⦁ 9 mg ασβεστίου
⦁ 0,41 mg σιδήρου
⦁ 114 mg καλίου
⦁ 9 mg μαγνησίου
⦁ 18 mg φωσφόρου
⦁ 1 mg νατρίου
⦁ 0,24 mg ψευδάργυρου
⦁ 9 mg φυλλικού οξέος


Τα μύρτιλα περιέχουν επίσης χαλκό, βήτα-καροτίνη, φυλλικό οξύ, χολίνη, βιταμίνες Α και Ε και μαγγάνιο. Εκτός από τις ανθοκυανίνες, τις βιταμίνες και τα μέταλλα, τα περιέχουν μια ποικιλία από φαινολικές ενώσεις, όπως η κερκετίνη, η καμπφερόλη, η μυρικετίνη και το χλωρογενικό οξύ. Αυτά συμβάλλουν στην αντιοξειδωτική ικανότητα των μύρτιλων. Οι μεγάλες ποσότητες βιοδραστικών ενώσεων τοποθετούν τα βατόμουρα ψηλά στον Δείκτη Αθροιστικής Πυκνότητας Θρεπτικής Πυκνότητας (ANDI). Αυτός ο δείκτης βαθμολογεί τα τρόφιμα με βάση την περιεκτικότητά τους σε βιταμίνες και μέταλλα, τη φυτοχημική σύσταση και την αντιοξειδωτική τους ικανότητα.


Τα τρόφιμα με τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά ανά θερμίδα έχουν την υψηλότερη κατάταξη. Τα μύρτιλα κατατάσσονται μεταξύ των κορυφαίων φρούτων και λαχανικών για θρεπτική πυκνότητα, με βαθμολογία ANDI 132.

Έχει το μύρτιλο παρενέργειες;

Το μύρτιλλο σε όλες του τις εκδοχές θεωρείται ασφαλές και δεν έχουν καταγραφεί επιβλαβής ενέργειες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Ωστόσο, η μακροχρόνια και μεγάλη ποσότητα κατανάλωσης του, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα επειδή περιέχουν ταννίνες. Προβλήματα όπως,μυϊκούς σπασμούς, απώλεια βάρους, ή και θάνατο.
Οι εγκυμονούσες, οι θηλάζουσες γυναίκες και τα παιδιά κάτων των δύο ετών δεν πρέπει να χρησιμοποιούν εκχυλίσματα μύρτιλου.

Να επισημάνουμε ότι αν κάποιος λαμβάνει φάρμακα ή συμπληρώματα, πρέπει να τα λαμβάνει και αυτά υπόψη. Φυσικά, αυτό ισχύει σε οτιδήποτε καταναλώνουμε. Άνθρωποι που τους χορηγείται αντιπηκτική θεραπεία, συνίσταται συχνός έλεγχος εξ αιτίας της αντιαιμοπεταλιακής του δράσης. Οι διαβητικοί καλό είναι να γνωρίζουν ότι ίσως πέσει χαμηλά το σάκχαρο τους, εξαιτίας της αθροιστικής επίδρασης με τα αντιδιαβητικά φάρμακα που λαμβάνουν.

Τα μύρτιλα είναι αναμφισβήτητα σύμμαχος για τον ανθρώπινο οργανισμό. Ωστόσο, δεν είναι ο μοναδικός αφού η φύση απλόχερα μας χαρίζει εκατοντάδες, ακόμα και χιλιάδες τέτοιους θησαυρούς. Αν εντάξουμε έστω και κάποιους από αυτούς στην καθημερινή μας ζωή, τότε τα αποτελέσματα που θα δούμε θα είναι εκπληκτικά!
Η συνολική διατροφή είναι το κλειδί για την επίτευξη καλής υγείας και όχι η μεμονωμένη.

Έτσι, ζούμε καλύτερα, προλαμβάνουμε ασθένειες και σίγουρα είμαστε πιο χαρούμενοι!!!

Related posts

«Χτίζοντας σχέσεις εμπιστοσύνης στην οικογένεια» ενημερωτική ομιλία στα Λαγκάδια

#omada_Arcadia_Spot*

Αλάτι και υγεία: Μάθε πώς θα αναγνωρίσεις εάν έχεις ευαισθησία στο αλάτι

#omada_Arcadia_Spot*

Ιατρικές εξετάσεις για τους κατοίκους της Γορτυνίας στο ΚΥ Τροπαίων

#omada_Arcadia_Spot*

Leave a Comment